4×4 Gruzijā tā pa īstam – no Kaukāza kalniem līdz pat Melnajai jūrai

Krusta pāreja un teiksmainais Gruzijas Kara ceļš, kas pieminēts hronikās jau 1. gadsimtā – tieši te mēs šķērsojam galveno Kaukāza grēdu. No šejienes mums iecerēts doties gleznainā minerālavotu ielejā. Vairākas stundas mūsu Land Cruiseri rāpjas klintīs ar 1. pazemināto ātrumu. Dažkārt pat neticas, kā tie vāģi turpina ceļu un nenoslāpst. Priekšā parādās sniega saputinājumi, kurus pārvaram, cerot, ka mašīnas nenoslīdēs uz sāniem no kraujas.

4x4_Gruzija_0575

4x4_Gruzija_0586

4x4_Gruzija_0594

 

Kad minarālūdens ieleja jau šķiet kā ar roku aizsniedzama, priekšā iznirst kārtējās grūtības – nogruvums. Vienīgais ceļš aizbiris ar pamatīgiem bluķiem.

20150606_123849

20150606_123439

20150606_125123

20150606_125613

4x4_Gruzija_0624e1

4x4_Gruzija_0710

 

Aiz noguvuma sākas dubļu vannas un upju straujteces. Atkal interesanta pieredze!

4x4_Gruzija_0654e

4x4_Gruzija_0662e

4x4_Gruzija_0664

 

Tam visam pa vidu dāmas tomēr pamanās izsprukt no auto un nogaršot minerālūdeni, kas tik bagātīgi plūst pa visām nogāzēm. Sākumā liekas atspirdzinošs, bet pēc tam saproti, ka mute pilna ar smiltīm.

4x4_Gruzija_0673

4x4_Gruzija_0676e

4x4_Gruzija_0682e

4x4_Gruzija_0693

4x4_Gruzija_0689e

4x4_Gruzija_0040

 

Šitais gan nav neko garšīgs. Drīzāk pēc olām un sēra. Augsnes nokrāsa un smaka visapkārt tieši par to pašu arī liecina:)

4x4_Gruzija_0052

4x4_Gruzija_0729e

20150606_143301e

4x4_Gruzija_0748e

4x4_Gruzija_0753

4x4_Gruzija_0760

4x4_Gruzija_0777

 

Mūsu nākamais mērķis iznirst no mākoņiem pie Kazbegi ciema. Gergeti baznīciņa. Iespējams, svētākā vieta visā Gruzijā. Uz turieni kādus 400 augstuma metrus rāpjās mālains kalnu ceļš. Mēģināsim!

4x4_Gruzija_0814

4x4_Gruzija_0819

4x4_Gruzija_0834

4x4_Gruzija_0840

4x4_Gruzija_0837

4x4_Gruzija_0844

 

Esam galā! Prieks un pacilājums, bet…. kā tagad tiksim lejā?

PANO_20150606_185946

 

Mašīna ir bezcerīgi ierakusies dubļu laukā. 4×4 nepalīdz, jo mūsu riepas ir tik pat gludas, kā maza bērna … Palīdzēt te var vienīgi Nugo melnais vāģis ar savām relatīvi jaunajām riepām.

4x4_Gruzija_0856

 

Pēc pusstundas mūsu auto ir izvilkts ārā kā rācenis no vecmāmiņas dobes.

4x4_Gruzija_0870

4x4_Gruzija_0861

4x4_Gruzija_0867

 

Aitas. Tās nosējušas ne tikai kalnu nogāzes, bet arī vienīgo transporta artēriju. Un 4×4 te nepalīdz:)

4x4_Gruzija_0562

4x4_Gruzija_0559

4x4_Gruzija_0226e

4x4_Gruzija_0911

4x4_Gruzija_0907

 

Tas pats sakāms par govīm. Lai gan te nav Indija, šie liellopi te vienalga ir cieņā un neuzskata, ka transportam uz ceļa būtu kādas īpašas priekšrocības.

4x4_Gruzija_0922

4x4_Gruzija_0927

 

Šo monumentu uzslējuši krievi kā draudzības apliecinājumu Gruzijas republikai. Pārdesmit gadus atpakaļ tas, iespējams, bija jauks akcents Gudauri apkārtnē.

4x4_Gruzija_0532

20150606_103621

4x4_Gruzija_0554

4x4_Gruzija_0553

 

Te arī Ananuri cietoksnis, kur pirmo reizi satikām mūsu draugu – sunīti Ananūriju (skat iepriekšējo stāstu).

4x4_Gruzija_0942

 

Un te skats uz Mchetu – vienu no senākajām Planētas pilsētām, kas izvietojusies pie Aragvi ietekas Kūrā. Mcheta pieminēta rakstos jau tūkstots gadus pirms mūsu ēras. Šobrīd tas ir Gruzijas reliģiskais centrs, tādēļ te sastopamas daudzas mūķenes un daži ļoti bargi priesteri.

4x4_Gruzija_0233

4x4_Gruzija_1096

4x4_Gruzija_1097

4x4_Gruzija_1098

 

Toties par nākamo objektu ir visai pretrunīgas pārdomas. Gori. Josifa Visarionoviča dzimtā pilsēta un kādreiz ievērojams tūrisma centrs. Mūsu gruzīnu pavadoņi te neplāno apstāties, lai gan pa logu garām aizslīd varenais sarkofāgs, zem kura vēl šodien izvietota Staļina vecāku māja.

4x4_Gruzija_1108

4x4_Gruzija_1107

4x4_Gruzija_1112

 

Mēs, toties, izbaudām senās alu pilsētas Uplistsikhe šarmu. Tajos caurumos grīdā, nav šaubu, viņi gatavojuši vīnu!

4x4_Gruzija_0489 4x4_Gruzija_0495

4x4_Gruzija_1148

4x4_Gruzija_1127

4x4_Gruzija_1151

 

Šī ir pēdējā bilde, kurā redzamas manas saulenes. Nākamajā mirklī tās jautri virpuļo pāri ielejai un, visticamāk, tagad tās nēsā kāda aita vai govs, kas ganījās tur apakšā.

4x4_Gruzija_0505

4x4_Gruzija_1142

 

No šejienes aizsākas mūsu nākamais 4×4 posms. Arī šoreiz iesākums ir visai nevainīgs – dažas dziļākas peļķes.

4x4_Gruzija_1201

4x4_Gruzija_1183

4x4_Gruzija_1174

 

4x4_Gruzija_1206

4x4_Gruzija_1207

 

Toties tad Nugo sāk bažīgi bakstīt ceļu. Dubļu noslīdējums! Roka ieslīd akmeņu masā kādu 30 cm dziļumā. Tas nu nemaz vairs nav labi. Raudzīsim, ko par to teiks mūsu autiņi!

4x4_Gruzija_0515

4x4_Gruzija_1218

 

Autiņi arās pa dubļiem līdz asīm, bet tomēr izmisīgi cīnās kalnā

4x4_Gruzija_1216

4x4_Gruzija_1221

4x4_Gruzija_1225

4x4_Gruzija_1229

 

Nekas labs viņiem sakāms nav. Uz asajām šķembām ir pārdurtas 2 riepas.

4x4_Gruzija_1232

4x4_Gruzija_1194

 

Kādā kalnu pārejā apstājamies dzesēt pārkarsušo sajūgu. Mūsu vāģim ir atteikušas bremzes. Toties fotosesija izdodas ideāli:)

4x4_Gruzija_1253

4x4_Gruzija_1241

4x4_Gruzija_1243

4x4_Gruzija_1244

4x4_Gruzija_1247

 

Ja pret kalnu bez bremzēm var braukt tīri mīerīgi, tad no kalna tas sanāk diezgan jautri! Lai piebremzētu, bremžu pedālis mūsu auto ir jānospiež 2 reizes. Ar pirmo reizi tas vienkārši pa tukšo ieiet grīdā. Kas to zin, varbūt nākamreiz jau vajadzēs veselas 3 reizes;)

4x4_Gruzija_0518

4x4_Gruzija_1262

 

Mašiīnas ir tā uzkarsušas, ka iet cauri peļķēm kā tvaika bānīši. Labs skats, ja zini, ka tie ir tikai tvaiki un motors vēl nav aizdedzies;)

4x4_Gruzija_1259

4x4_Gruzija_1260

20150608_200325

4x4_Gruzija_1269

20150608_180731

 

Vēl viena tukša riepa, tad mežonīgas gravas un akmens pakāpieni, līdz kamēr jau sajūtam, ka mums viens ritenis dīvaini strīķējas gar korpusu.

4x4_Gruzija_1273

4x4_Gruzija_1279e

4x4_Gruzija_1290e

 

Kad šķībo riteni radio komunikācijā sāk pieminēt arī pārējās mašīnas, nolemjam apstāties un paraudzīties, kas tam vainas.

4x4_Gruzija_1305

 

Mūsējie visi kā viens izrādās spečuki Toyota piekarēs: Vainīgs ir gultnis. Nē, vecīt, šim modelim tas nāk kopā ar _ _ _ (to vārdu es neatceros). Nē, te taču pilnīgi skaidrs, ka saliekts ir viss rāmis. Pusass arī ir čupā… Tā nu ar katru nākamo ekspertu mūsu cerības turpināt ceļu arvien vairāk saplok. Finālā atstājam mašīnu šajā nekurienes vidū un izsaucam remonta brigādi no Tbilisi.

4x4_Gruzija_1295

20150608_205146

 

Varu vēl vienīgi iekomentēt, ka no šejienes līdz sakarīgam ceļam bija 20 km, kurus veicām 2 stundās. Vietām peļķēs bija paslēpušies akmens bluķi, kas pāris mašīnām norāva tādus elementus, kā sliekšņi, rezerves riepas u.c. kas karājas zem mašīnas. Savu auto ieraudzījām pēc pāris dienām, un arī tam šis un tas pietrūka:)

4x4_Gruzija_1308

 

Borjomi. Gruzijas lepnums kopš 1830. gada, kad krievu armija te uzsāka SPA kurorta celtniecību. Tieši zem šī kupola izplūst īstais Borjomi avots. Te daži vēsturiski kadri no pagājušā gadsimta.

4x4_Gruzija_1332

4x4_Gruzija_1348

4x4_Gruzija_1350

4x4_Gruzija_1349

 

Varētu teikt, ka šis pārāk neatšķiras no lielveikalos atrodamā produkta. Ja nu vienīgi siltāks un bez gāzes.  Tā kā nebija trauka, kur saliet patieso Boržomi, tad nopirku kioskā gāzēto variantu, izlēju to laukā un pudeli piepildīju no avota;)

20150609_105553

4x4_Gruzija_1366

 

Tieši te pirmo reizi saskaramies ar modrajiem Gruzijas ceļu policistiem. Viņi ieraksta savās kamerās itin visu, kas notiek uz ceļiem, piemēram, ka latvieši braukā bez drošības jostām…

20150609_113832

4x4_Gruzija_1377

4x4_Gruzija_1395e

4x4_Gruzija_1511

 

Nākamajā vakarā ierullējam senā arābu pilsētā. Skaists cietoksnis ar izgreznotiem balkoniņiem, bet pilsētas centrālajā laukumā ļoti autentiska bufete.

PANO_20150609_200410

20150609_210533

 

Bufete, kur mājas vīns ir līdzīgs uzrūgušai ābolu sulai. Toties lēts. Un ļoti autentisks. Bet negaršo pēc vīna. Beigu beigās aizsūtam saimnieci uz točku pēc pudelītes Kindzmarauli.

20150609_210355

 

Nākamajā dienā šķērsojam vēl vienu pāreju, kas nosēta ar mazām ganu būdiņām. Jocīga vieta.

4x4_Gruzija_1489

4x4_Gruzija_1504

4x4_Gruzija_1473e

Un vakarā esam pie Melnās jūras!!!!!!!

4x4_Gruzija_1315

 

Paldies EO par foršo 4×4 pieredzi! Un tagad baudīsim Melno jūru! 🙂

20150609_141015

STĀSTI NO ŠĪ CEĻOJUMA DIENASGRĀMATAS